Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά αποτελεί σήμερα την αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη. Τον όρο αυτό απέδωσε, το 1911, ο θεωρητικός Ριτσιότο Κανούντο και τον τοποθέτησε μαζί με τις άλλες έξι τέχνες, δηλαδή την Γλυπτική, τη Ζωγραφικη, το Χορό, την Αρχιτεκτονική, τη Μουσική και τη Λογοτεχνία. Η λέξη κινηματογράφος επινοήθηκε από το Λεόν Μπουλί, ο οποίος ονόμασε έτσι την εφεύρεση των αδελφών Limiere. Σήμαινε δε, αρχικά, τη μηχανή εκείνη η οποία είχε τη δυνατότητα να καταγράφει κίνηση, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο όρος (κινηματογράφος = κίνηση + γραφή).
Καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της τεχνικής του κινηματογράφου διαδραμάτισε η ανακάλυψη και διάδοση της φωτογραφίας, στα μέσα του 19ου αιώνα.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο κινηματογράφος παρέμενε χωρίς ήχο (βουβός κινηματογράφος) και συχνά οι προβολές ταινιών συνοδεύονταν από ζωντανή μουσική. Η ιστορία του ηχογραφημένου κινηματογραφικού ήχου ξεκίνησε το 1926, όταν η Warner Brothers παρουσίασε μία συσκευή (Vitaphone),
η οποία έδινε τη δυνατότητα αναπαραγωγής μουσικής, μέσω ενός δίσκου που
συγχρονιζόταν με την μηχανή προβολής της ταινίας. Βασισμένη σε αυτή τη
νέα τεχνολογία, στα τέλη του 1927, κυκλοφόρησε η ταινία The Jazz Singer, η οποία αν και κατά το μεγαλύτερο μέρος της ήταν βουβή, υπήρξε η πρώτη που περιείχε διαλόγους.
Περίπου την ίδια περίοδο με την προσαρμογή του ήχου, ξεκίνησαν
συστηματικές προσπάθειες για την προσθήκη χρώματος. Έγχρωμες ταινίες
είχαν ήδη εμφανιστεί από τις αρχές του 20 αιώνα,
μέσω του χρωματισμού των κινηματογραφικών καρρέ με το χέρι, μέθοδος που
εγκαταλείφθηκε σταδιακά, σε συνδυασμό και με την αύξηση της διάρκειας
των ταινιών. Ανάμεσα στις πρώτες συνθετικές μεθόδους προσθήκης χρώματος,
υπήρξε η Technicolor, η οποία τελειοποιήθηκε το 1941 (Monopack Technicolor), αν και παρέμενε ακριβή λόγω των περίπλοκων σταδίων διαχωρισμού και εμφάνισης των χρωμάτων. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, εμφανίστηκε επιπλέον το έγχρωμο αρνητικό φιλμ της εταιρίας Eastman Kodak, το οποίο δεν απαιτούσε διαδικασία διαχωρισμού των χρωμάτων. Αν και μέχρι τη δεκαετία του 1950, η παραγωγή έγχρωμων ταινιών μειοψηφούσε, κατά τη δεκαετία του 1960 και χάρη στην ανάπτυξη της σχετικής τεχνολογίας, ο έγχρωμος κινηματογράφος επικράτησε.
Ένας από τους πρώτους κινηματογραφιστές που χρησιμοποίησε την διαθέσιμη
τεχνική της εποχής με σκοπό την παραγωγή ταινιών κάτω από όρους τέχνης, υπήρξε ο Ζορζ Μελιέ,
ο οποίος θεωρείται και από τους πρώτους κινηματογραφικούς σκηνοθέτες.
Οι ταινίες του πραγματεύονταν θέματα από το χώρο του φανταστικού.
Τα σημαντικότερα ίσως επιτεύγματα σχετικά με την ανάπτυξη της
κινηματογραφικής τεχνικής έγιναν στα τέλη του 1880, με κυριότερο ίσως,
την εφεύρεση του κινηματοσκοπίου από τον Ουίλλιαμ Ντίκσον.Το
κινηματοσκόπιο ήταν μια μηχανή προβολής, στην οποία υπήρχε τυλιγμένο
ένα φιλμ 7,6 μιλιμέτρ. Καθώς το φιλμ ξετυλιγόταν και με τη βοήθεια του
φωτός το οποίο περνούσε μέσα από μία σχισμή, γινόταν η προβολή που ήταν
ορατή μόνο από έναν θεατή, μέσω μιας οπής.
Στη Γαλλία, οι αδελφοί Lumière, βασιζόμενοι στο κινητοσκόπιο των Ντίκσον και Edison, εφηύραν τον κινηματογράφο (cinematographe)
που αποτελούσε μία φορητή κινηματογραφική μηχανή, λήψεως, εκτύπωσης και
προβολής του φιλμ. Στις 28 Δεκεμβρίου του 1895, έκαναν και την πρώτη
δημόσια προβολή, στο Παρίσι.Η ημερομηνία αυτή αναφέρεται από πολλούς ως η επίσημη ημέρα που ο
κινηματογράφος με την σημερινή του γνωστή μορφή έκανε την εμφάνισή του.
Με αφετηρία τις νέες δυνατότητες που αναδείχθηκαν, ο κινηματογράφος
μετασχηματίστηκε διεθνώς σε μία δημοφιλή μορφή τέχνης, ενώ παράλληλα
πολλοί κινηματογραφικοί χώροι δημιουργήθηκαν με αποκλειστικό σκοπό την
προβολή ταινιών. Εκτιμάται ότι το 1908, στις ΗΠΑ
υπήρχαν περίπου 10.000 κινηματογράφοι. Οι ταινίες της εποχής ήταν
διάρκειας δέκα έως δεκαπέντε λεπτών, αλλά σταδιακά η διάρκειά τους
αυξήθηκε. Σημαντική συμβολή σε αυτό είχε ο Αμερικανός σκηνοθέτης D. W.
Griffith.
η δύναμη της εικόνας στις ημέρες μας είναι η μεγαλύτερη τροφή του μυαλού μας που κατευθύνει τις σκέψεις μας, αλλα και την καθημερινότητα μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήπολυ καλο το κείμενο σας με ωραίες αναφορές!!